Kenali mereka

Tuesday, April 24, 2012

Restoran Hadramawt Palace

Restoran Hadramawt Palace


Tadi aku bersama rakan perniagaan pergi Grand Dorsett Subang Jaya sebab ada meeting dengan Tokoh Koperat berbangsa India berusia 38 tahun. Dulu dia ni susah tapi sekarang dah meletup perniagaannya. Nak masuk first board lagi company dia tu..Tahniah Bro Thanabalan! Yang aku respect kat dia sebab dia jenis 'kenang budi' orang. Falsafah hidup/perniagaan dia senang jer, 'Jangan langgar tembok'. Nantilah aku story panjang tentang perniagaan dan rahsia bagaimana dia berjaya.

Lobi Hotel

Sebelum jumpa dia aku meeting dulu dengan sahabat aku. Dia suka menolong kengkawannya yang susah. Sepanjang aku kenal dengan dia aku perhatikan rezekinya sentiasa murah. Mungkin kerana sifatnya yang pemurah dan suka menolong orang. Belum pernah dia menyakiti hati dengan kata-kata mahupun perkataan. Paling aku suka bila ber'sms' dengan dia. Dia pandai mengolah bahasa dan aku pasti gembira dan tertawa setiap sms yang dihantar. Pendek kata aku belum pernah jumpa satu makhluk pun dalam dunia ini yang menghantar sms begitu waima seorang awekz. Best giler wa cakap lu. Walaupun mukanya tak hensem serta buncit tapi budi bahasanya sangat tinggi serta merendah diri.


Antara sms dari sahabat aku yang x berapa nak hensem tapi cute terlampau.

Sebaik saja aku sampai dia pun sambut aku diLobi Hotel bersama abang angkat aku berstatus Datuk yang sangat 'low profile' dan seorang lagi rakan yang sentiasa memakai 'kot' kemana pun dia pergi waima ke janda baik. Abang angkat aku ni satu tika dulu boleh di ibaratkan sebagai jurulatih dalam UMNO semasa zaman Mahathir. Orangnya sangat baik dan suka buat lawak. Tapi yang tak beshnya masa meeting dia suka tidur. Macam citer P.Ramlee dalam filem Masam Masam Manis.

Pendekkan cerita, seperti biasa setiap kali aku jumpa sahabat aku ni dia akan 'open table'. Jangan harap aku boleh bayar. Mungkin ini adalah salah satu pantang dalam prinsip hidup dia. Entahlah!

Aku pun amiklah nasi beriyani gam kat ruang cafe aroma (klik) dengan rendang kambing serta ayam. Minta maaflah banyak...bila aku suap saja ke mulut rasa nak terkeluar balik. Rasanya langsung tak sedap. Sumpah tak sedap! Untuk menjaga hati semua aku pun bedal lah juga lima enam sudu. Memang tobat aku tak makan lauk tu lagi!

Walaubagaimanapun kakitangan dari pintu masuk sampailah kat ruang makan murah dengan senyuman dan bilik airnya sangat bersih dan harum.

Selepas habis mesyuarat kami berempat pergi makan kat Restoran Hadramawt Palace kat 251, Jalan Bukit Bintang.

Satu famili dan kengkawan tau makanan kegemaran aku yang paling aku suka adalah daging kambing dan aku mesti makan sekurang2nya seminggu 2 kali. Alhamdulillah sejak puluhan tahun aku makan daging ni tak pernah lagi aku kena darah tinggi atau apa-apa penyakit selain sakit gigi 3 bulan sekali atau selsema setahun 3 atau 4 kali atau jumpa doktor hampir 2 tahun sekali kerana demam. Besok lusa tak taulah tapi sekarang ni kesihatan tubuh badan aku alhamdulillah tip top lagi dan paling penting masih boleh angkat 2 biji kelapa atau tuala basah..hu hu..

Banyak-banyak daging kambing nasi beriyani yang paling sedap rasanya selain mak aku adalah daging kambing nasi mandy tempat ni. Ya Allah sedapnya aku makan tadi! Nyum...


Amjad Alaosag
Seorang budak Palestin datang mencari rezeki di bumi Malaysia dari seorang waiter dinaikkan pangkat menjadi manager. Mungkin sifatnya yang rajin, jujur dan amanah serta rajin berdoa menjadikan pintu rezekinya terbuka luas sebagai seorang musafir di negara orang.

Pengurusnya Taha Abdul Malik (kanan) dan Amjad Alaosag. Kekadang aku pelik tengok dari boss sampailah kekakitangan bawahan wadi Hadramawt ni, kalau amik gambar mesti tunjuk tangan camtu!

Satu lagi aku nak story, kita ni kebanyakkannya asal dari pendatang haram. Tak percaya? Datuk nenek korang asal dari mana? Kalau atok korang dari indonesia, atok aku plak dari Yaman Selatan (Hadramawt). Tapi kita semua telah dihalalkan....Orang Asli tidak termasuk dalam isu ini


Macam besh jer tapi aku tak makan sebab aku suka air fayapa

Salah satu amalan aku setiap kali lepas makan daging kambing aku akan minum air limau. Tapi di restoran ini aku amik air fayapa!

Entah kenapa nasib aku baik hari ini, Si Amjad Alaosag tak nak terima duit aku... Dia mengigau ke apa?

Adnan Sempit 2, Wadi Hadramawt & Taj Hadramawt?
KFC Bandar Baru Ampang VS KFC Jalan Raja Laut
Satay dia sedap tahap cipan. Memang sedap siot!

5 comments:

cacamarba said...

sy setuju uncle.kambing for live..kalo dkt area Damansara Damai,ada gerai org Madura jual satay kambing..mmg terbaek..tp..gerai die..hehe..biase la.gerai..kalo nk pekena satay kambing madura,roger2..

patihkala said...

Assalamua'laikom....Uncle...peminat pujaan hatikuuu....he!he!he!.... Gua nak cakap sama Lu..., Gua dok tunggu Lu punya cerita... kawan Lu yg keluaq Penjara Canggi tuu....., bila nak sambunggg.....!!?? Hari-hari dok bukak Lu punya blog.... Tapi tak sambung2 lagi.....adoiihh..letih nunggu......!!!

zelmey said...

Mcm harem ... muahahahha

Helmi Izani said...

knp tarikh hari ni? 250412?

Noor Abdullah said...

Tarikh blog uncle kena adjust ^_^